fbpx

Het schrijven van een blog staat vaak gelijk aan het overbrengen van een idee. Als jouw lezers niet begrijpen waar je blog om draait is het schrijven van blogs zinloos ongeacht hoe briljant jouw tekst is. Niemand zal de inhoud begrijpen. Je kunt dit soort problemen voorkomen door een gespreksvorm voor je blogs te hanteren zodat jouw publiek het gevoel krijgt dat je tegen hen praat, zonder dat ze tijdens het lezen de inhoud hoeven te ontcijferen.

Regel #1: Probeer niet steeds een brief te schrijven

Het schrijven van teksten in gespreksvorm houdt in dat je een tekst schrijft zoals je het zou vertellen. De gouden regel hierbij is: Als je het niet op zo’n manier zou zeggen, schrijf het dan niet zo! Echt waar. Het klinkt misschien gek, maar zo zou het anders wel overkomen. Nog te vaak schrijven tekstschrijvers teksten waarbij te lange of ingewikkelde woorden en zinnen worden gebruikt.

De makkelijkste manier om dit te bereiken is om waar mogelijk korte zinnen te gebruiken en een simpelere woordkeuze er op na te houden.

Regel #2: Gebruik persoonlijke aanspreekvormen

De aanspreekvorm bepaalt voornamelijk hoe aangesproken je lezers zich voelen. De woorden “Ik” en “mijn” komen warmer over dan “wij” of “ons”. Vooral wanneer je je eigen mening deelt in je blog is het van belang om in de ik-spreekvorm te schrijven. Voor zakelijke pagina’s kun je, als jouw organisatie uit meerdere werknemers bestaat, kiezen voor “wij” of “ons.

Bijna altijd wil je namelijk het onderwerp naar voren laten komen, en niet zozeer de auteur.

Regel #3: Schrijf je tekst niet voor iedereen

Schrijf je tekst niet voor iedereen. Om je tekst echt goed over te brengen moet je je tekst voor een specifiek persoon of doelgroep schrijven.

Dit houdt in dat je voor ieder artikel wat je schrijft een zogenoemde ‘persona’ maakt, een actor of doelgroep. Schrijf je je artikel voor professionals, potentiële klanten of kinderen? Je zult merken dat de toon bij iedere doelgroep veranderd.

Wij schrijven deze blog voor jou, de vakman/vrouw die zijn of haar eigen blogs wilt schrijven. OP deze manier kunnen we onze tekst zo vormgeven dat het op een gesprek gaat lijken. Het schrijven van een stuk met een actor of doelgroep maakt het voeren van een gesprek makkelijker omdat je in feite gewoon een gesprek voert. Je bent niet bezig met het onderwijzen van een grote groep aan onbekende gezichten.

Ga zelf aan de slag!

Wij van 4KStudio hopen dat je met deze tips zelf aan de slag kunt. Je weet nu dat je je doelgroep het beste kunt bereiken door je teksten persoonlijker te maken. Dit krijg je voor elkaar door actoren te gebruiken zodat je berichten vaker worden gelezen én begrepen. Vergeet niet om onze andere blogs over productiviteit en conversie door te nemen. Heb je hulp nodig bij het vergroten van je bereik? Kijk dan of je van onze SEO-diensten gebruik wilt maken of onze professionele tekstschrijvers aan het werk wilt zetten.